Foodbalance@hotmail.com

Overzicht marketingplannen

  1. Marketinplan Eetopia
  2. Marketingplan Nutricia Advanced Medical Nutrition
 

 

 

 

  

1. Marketingplan eetopia

Collejaar 2013/2014 Lesperiode 1.2

In blok 1.2 van de opleiding Voeding & Diëtetiek stond het thema marketing centraal. De focus lag hierbij op verwerven van competenties behorende bij de beroepsrollen manager voeding en ondernemer. Dit studieblok bestond de integrale opdracht uit het formuleren van een marketingplan voor één van de geselecteerde opdrachtgevers. Wij hebben de opdrachtgever  Eetopia gekozen vanwege onze gemeenschappelijke belangstelling voor superfoods, welke in de producten worden gebruikt. Samen met de drie andere leden van de projectgroep, ook bekend als de SnoepGroep NV (NV = Natuurlijk Voedsel), heb ik gedurende acht weken gewerkt aan de ontwikkeling van een marketingconcept voor een productlijn voor gezond SUPERsnoepGOED, gemaakt van powerfoods. Bij dit project heeft ons marketingteam onder andere ervaring opgedaan als trendwatcher, marktonderzoeker en communicatie-, marketing-, verkoop- en financieel adviseur. Uiteindelijk hebben wij ons marketingvoorstel ook persoonlijk aan de betreffende opdrachtgever mogen presenteren. Tijdens deze opdracht heb ik dan ook vooral marketingvaardigheden geleerd, zoals het uitvoeren van een interne en externe marktsituatieanalyse (SWOT). Sinds deze ervaring ben ik trouwens tot het inzicht gekomen dat een commerciële richting waarschijnlijk heel goed bij mij zou passen. Verder is dit voor mij persoonlijk, waarschijnlijk vanwege de relatief geringe groepsgrootte, en dientengevolge een eerlijke onderlinge taakverdeling, één van mijn fijnste samenwerkingsverbanden geweest. Wij waren alle vier erg tevreden met de gang van zaken en het gezamenlijke eindresultaat, dat met een 8.5 werd beoordeeld.

2. marketingplan nutricia

Collegejaar 2014/2015 Lesperiode 2.3

Tijdens blok 2.3 van de opleiding Voeding & Diëtetiek stond het thema Klinische voeding in de markt centraal. Hierbij lag de focus op spijsverteringsstoornissen, waaronder maagdarmziekten en voedselovergevoeligheden. Tijdens de integrale opdracht heb ik, samen met mijn tutorgroep, ervaring opgedaan binnen de functiedomeinen van onderzoeker en manager voeding. Vanuit deze beroepsrollen hebben we, voor de opdrachtgever Nutricia Advanced Medical Nutrition, onderzoek verricht naar de productontwikkelingsmogelijkheden van ziektespecifieke enterale voeding. Hierbij hebben wij ons specifiek gericht op patiënten met inflammatoire darmziekten (Inflammatory Bowel Disease), ofwel Morbus Crohn (MC) en Colitis Ulcerosa (CU). Uit dit project zijn uiteindelijk twee verschillende beroepsproducten voortgekomen, namelijk een onderzoeksrapport en marketingplan. Het betreffende marketingplan is opgebouwd uit respectievelijk een interne en externe marksituatieanalyse (SWOT), inclusief een concurrentieanalyse, en een product- en promotiestrategie. Deze productstrategie behelst het totale productconcept, met inbegrip van de vormgeving, (primaire en secundaire) verpakking, naamgeving, positionering en USP's (Unique Selling Points), alsmede een gedetaileerde onderbouwing van de voedingskundige samenstelling en toegestane voedingsclaims. De promotiestrategie omvatte onder andere de uitwerking van de beoogde communicatiedoelstellingen, het activiteitenplan en afzonderlijke advertenties gericht op artsen dan wel diëtisten. Het voorbereidende literatuuronderzoek naar de verschillende ziektebeelden, het uitgevoerde sensorische onderzoek naar onze drie smaakconcepten, en de opzet voor een klinisch onderzoek naar de therapeutische effectiviteit van de door ons samengestelde IBD-specifieke drinkvoeding, zijn uitgewerkt in het bijbehorende onderzoeksrapport. Dit project heeft mij de kans gegeven om me te kunnen verdiepen in de ziektebeelden van IBD, de voedingskundige samenstelling van dieetvoeding voor medisch gebruik, en de wet- en regelgeving rondom de lancering hiervan. Dit is voor mij tot dusver overigens in ieder opzicht de meest pittige, maar tevens de meest interessante en creatieve, opdracht geweest vanwege de medische, sensorische, juridische, orthomoleculaire en commerciële aspecten die hierbij aan bod zijn gekomen. Ik heb soms dag en nacht achtereen aan het project gewerkt, maar het eindresultaat, dat met een 9.8 werd beoordeeld, is naar mijn volle tevredenheid. Ons marketingconcept was zelfs, samen met dat van vijf andere projectgroepen van onze opleiding, genomineerd als beste marketingplan.