Foodbalance@hotmail.com

Overzicht keuzeonderwijs

  1. VK Scoren met Websites
  2. VK CAM
  3. Minor Psychiatrie, Medicatie en Voeding
  4. Lintminor Sportpsychologie (HALO)
  5. VK Motivational Interviewing
  6. VK Stofwisselingsziekten
  7. VK Sport en Voeding
  8. VK Alternatieve Voeding

(VK = Vrije keuze)

1. keuzeModule Scoren met websites

Collegejaar 2013/2014  

In februari 2014 heb ik de keuzemodule Scoren met Websites gevolgd. Het leerprogramma bestond uit interactieve colleges, die werden ondersteund door de gelijknamige website en het bijbehorende lesboek. Deze cursus was niet zozeer gericht op het ontwikkelen van technische vaardigheden, maar vooral op de communicatieve functies die een website vervult. Er werd bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het bepalen van het doel en de doelgroep, en aan methodes waarmee de beoogde boodschap op effectieve wijze kan worden overgebracht. Tijdens deze module heb ik dan ook veel inspiratie opgedaan voor mijn eigen website Food Balance, die ik in deze periode werd gelanceerd.

2. Keuzemodule CAM 

Collegejaar 2014/2015 Lesperiode 2.2

In het tweede collegejaar heb ik de keuzemodule Complementary & Alternative Medicine (CAM) gevolgd. CAM is een systeemgeoriënteerde en holistische benadering van geneeskunde, waarbij het zelfherstellend vermogen van de mens centraal staat. Tijdens 8 interactieve hoorcolleges, die werden georganiseerd door twee klassiek homeopaten, werden de belangrijkste medische ontwikkelingen bekeken vanuit een historisch en mondiaal perspectief. Hierbij kwamen dus niet alleen diverse alternatieve geneeswijzen aan bod, maar ook de geschiedenis van de traditionele en reguliere geneeskunde, inclusief de wet- en regelgeving op het gebied van gezondheidszorg. Tijdens de lessen, en via de bijbehorende cursusreader, heb ik onder meer kennisgemaakt met de visie, filosofie en basisprincipes van de verschillende CAM-therapieën, waaronder natuurgeneeskunde, homeopathie, antroposofie, acupunctuur, ayurveda, TCM (Traditional Chinese Medicine) en manuele geneeskunde, zoals osteopathie, craniosacraaltherapie en haptonomie. Ik heb deze CAM-module met veel plezier en belangstelling gevolgd, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een toetsscore van 9.5 voor het schriftelijke tentamen met open vragen.

3. Minor Psychiatrie, medicatie en voeding

Collegejaar 2014/2015 Lesperiode 2.2
Tijdens de minorruimte in blok 2.2 heb ik gekozen voor de cursus Psychiatrie, medicatie en voeding. In deze periode van acht weken stond iedere week een andere psychiatrisch ziektebeeld centraal. Hierbij werd achtereenvolgens aandacht besteed aan dementie, verslaving, schizofrenie, borderline en angst-, eet- en stemmingsstoornissen. Aan bod kwamen onder andere de prevalentie, etiologie, symptomatologie, diagnostische criteria (DSM-IV), prognose, omrangsregels en gesprekstechnieken. Verder heb ik me verdiept in de diverse behandelmethoden, zoals cognitieve gedragstherapieën en psychofarmacotherapie, met inbegrip van de betreffende bijwerkingen en voedingsrichtlijnen. Zo heb ik onder andere geleerd dat er hele specifieke dieetadviezen gelden bij het gebruik van bijvoorbeeld lithium of niet-selectieve MAO-remmers (tyraminebeperkt dieet). Het cursusprogramma was opgebouwd uit informatieve hoorcolleges, interactieve werkcolleges en wekelijkse practicaopdrachten. De bijbehorende lesstof was grotendeels afkomstig uit de syllabus, het psychiatrieboek, het Informatorium voor Voeding en Diëtetiek, de Hulpgids en Farmacotherapeutisch Kompas. Daarnaast heb ik in groepsverband gewerkt aan een onderzoekverslag over de toepassing van voedingstherapie bij de behandeling van ADHD. Naast het bestuderen van wetenschappelijke artikelen, over onder meer het GAPS-, RED- en Feingolddieet, heb ik ook semi-gestructureerd interviews afgenomen bij een aantal voedingstherapeuten, waaronder twee GAPS-practioners en een orthomoleculair diëtist. Verder heb ik, samen met een aantal medestudenten, presentaties gehouden over onder andere Motivational Interviewing (MI) en de effectviteit van de Mandometermethode bij de behandeling van eetstoornissen. Het lesprogramma werd tot slot afgesloten met een persoonlijk reflectieverslag [+] en een schriftelijk tentamen [8.6], bestaande uit de onderdelen Medisch, Voeding en Medicatie. Tijdens deze minor, die ik met heel veel plezier heb gevolgd, heb ik vooral beroepscompetenties ontwikkeld die behoren bij het beroepsveld van onderzoeker en behandelaar

4. lintminor sportpsychologie (HALO)

Collegejaar 2015/2016 Lesperiode 3.1 + 3.2
In de periode september t/m december 2015 heb ik, naast 4 keuzemodules in blok 3.1 en het majoronderwijs in blok 3.2, de lintminor Sportpsychologie gevolgd aan de sportacademie HALO. Dit was voor mij best wel even wennen omdat ik, als enige deeltijdstudent, tussen de voltijdstudenten terechtkwam en ineens meerdere keren per week colleges had. Ook was ik opeens de oudste student in de klas, en bovendien waren de sfeer, de schoolcultuur en de manier van lesgeven heel anders dan ik bij Voeding & Diëtetiek was gewend. Daarnaast bleek het qua studiebelasting best een uitdaging om twee opleidingen naast elkaar te volgen. Dat was helaas ook terug te zien in de studieresultaten van de V&D-keuzemodules in blok 3.1 en het HALO-werkstuk in blok 3.2. Toch heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze, want ik heb bij deze minor zowel praktische als theoretische kennis opgedaan die ik goed kan gebruiken tijdens mijn studie, professionele loopbaan en persoonlijke ontwikkeling.
 
Sportpsychologie is een praktijkgerichte tak van wetenschap die de interactie tussen gevoelens (Affect), gedrag (Behavior) en gedachten (Cognitions), ofwel de zogenaamde ABC-triangel (Weinberg & Gould, 2015), in sportsituaties bestudeert. De principes en technieken zijn echter ook heel goed toepasbaar in andere situaties waarin prestatiemotivatie een belangrijke rol speelt. Het uitgangspunt is dat psychologische vaardigheden, net als fysieke vaardigheden, kunnen worden aangeleerd door systematische training en oefening. Mentale technieken en/of thema's die in deze minor aan bod zijn gekomen, omvatten onder andere goal-settingsstrategieën, focusbehoud, copingstrategieën, zelfvertrouwen, intrinsieke motivatie, positieve feedback, mentale veerkracht, gedachtecontrole, egoreductie, spannings- en emotieregulatie, zelfspraak, visualisatie/imaginatie, ontspannings-, concentratie- en ademhalingsoefeningen, mentale repetitie, cognitieve herattributie en positieve denkwijze. In deel A van de minor (blok 3.1) heb ik, samen met twee medestudenten, een hardloopster geïnterviewd over haar sterke en zwakke mentale aspecten en hierover een adviesrapport geschreven [9.0]. Verder hebben we een mondelinge presentatie gegeven over een sportpsychologisch wetenschapsartikel [10.0] en werd de theoretische kennis individueel getoets met een schriftelijk tentamen [8.5]. In deel B van de minor (blok 3.2) heb ik tot slot, samen met een andere student, een interview en een aantal sportpsychologische testen afgenomen bij twee sporters (taekwondoka + shorttrackschaatser). Deze opdracht resulteerde in een werkstuk over wedstrijdangst waarin twee PST-programma's (Psychological Skills Training) werden uitgewerkt [7.0] 
 

5. keuzemodule Motivational Interviewing

Collegejaar 2015/2016 Lesperiode 3.1

In de periode september t/m oktober 2015 heb ik de keuzemodule Motivational Interviewing (MI) gevolgd. Dit vak sloot goed aan bij de theorie die ik had geleerd bij de minor Sportpsychologie. Bovendien was het oefenen met motiverende gespreksvoering vanuit de beroepsrol van behandelaar een goede voorbereiding op het vervolgconsult (assessment) in blok 3.3. Door de ervaringen die ik tijdens deze module heb verkregen, heb ik namelijk meer vertrouwen ontwikkeld in mijn eigen gespreksvaardigheden. Het was voor mij erg leerzaam om de gesprekken met mijn cliënt op te nemen en hierop in de klas feedback te ontvangen van medestudenten en de docent. De cursus werd afgesloten met een reflectieverslag [+] waarin ik verschillende fragmenten van mijn gesprekken heb geanalyseerd.

6. keuzemodule stofwisselingsziekten

Collegejaar 2015/2016     Lesperiode 3.1

In de periode september tot november 2015 heb ik de keuzemodule Stofwisselingsziekten gevolgd. Hierin werd, vanuit de vakken pathologie, diëtetiek en biochemie, aandacht besteed aan (erfelijke) metabole ziekten zoals PKU (phenylketonurie), galactosemie, VLCAD- en MCAD- (very long-chain/medium-chain acetyl-CoA dehydrogenase) deficiëntie (vetzuuroxidatiestoornissen), CF (cystische fibrose), GLUT1-deficiëntiesyndroom (glucosetransporterstoornis), en de ziekte van Pompe (glycogeenstapelingsziekte). Hoewel deze stofwisselingsziekten relatief zeldzaam zijn, denk ik dat het voor iedere V&D-student interessant en zinvol is om zich te verdiepen in de de fysiologie van het menselijke metabolisme en de pathologische processen die daarbij kunnen optreden. Tijdens deze cursus werd geoefend met verschillende casussen en de theoretische kennis werd getoetst via een schriftelijk tentamen met open vragen. Hoewel ik eigenlijk niet zo tevreden was met mijn beoordeling [7.7] bleek ik alsnog het hoogste cijfer te hebben gehaald.

7. keuzemodule voeding en sport

Collegejaar 2015/2016     Lesperiode 3.1

Tijdens het eerste studieblok van jaar 3 heb ik de keuzemodule Voeding en Sport gevolgd, waarin ik heb geoefend met de beroepsrollen van behandelaar en adviseur. In deze cusus stonden de voedingskundige, antropometrische en biochemische aspecten van sportbeoefening centraal. Bij het vak voedingsleer/dieetcasuïstiek kwamen sportvoedingsadviezen (inclusief vocht- en voedingsbehoefte en het gebruik van voedingssupplementen), zowel voorafgaand, tijdens als na de fysieke inspanning en/of wedstrijd/training, voor diverse soorten sporters aan bod. En bij het vak biochemie werd de inspanningsfysiologie van, en de energievoorziening tijdens, het beoefenen van kracht-, duur- en intervalsport behandeld. Daarnaast werd aandacht besteed aan dopinggebruik en aan relevante antrometrische metingen voor verschillende sportdoelgroepen. Verder kregen we de opdracht om individueel een wedstrijdsporter te benaderen met een sportvoedingsspecifieke hulpvraag en om hiervoor vervolgens een schriftelijk voedingsadviesverslag te schrijven. In dit kader heb ik samen met mijn sporter (hardloopster) een afspraak gemaakt voor een bezoek aan de PodBod in het Health Point van De Haagse Hogeschool. Deze opdracht werd klassikaal besproken, maar niet officieel beeordeeld door de docent. De keuzemodule werd getoets door middel van een schriftelijk tentamen met open vragen, waarvoor ik helaas maar een matig cijfer [6.8] heb gehaald.

8. keuzemodule alternatieve voeding

Collegejaar 2015/2016     Lesperiode 3.1

Tijdens het eerste studieblok van jaar 3 heb ik de keuzemodule Alternatieve Voeding gevolgd. In deze cursus heb ik me verdiept in de principes, filosofie, en gezondheids- en duurzaamheidsaspecten van verschillende alternatieve voedingswijzen. Aan bod kwamen onder andere vegetarische, veganistische, biologische, ecologische, antroposofische, macrobiotische en orthomoleculaire voeding. Ook werd aandacht besteed aan het oerdieet (Paleo), raw food/fruitisme, slow food, voedingssupplementen, superfoods, streek- en seizoensproducten en fytotherapie. De laatste les bestond uit een voedingspracticum waarin we zelf gerechten, passend binnen een alternatieve stroming naar keuze, mochten bereiden en proeven. Dit keuzevak werd getoetst met een schriftelijk tentamen met open vragen, waarvoor ik een 7.8 heb gehaald.