1. KWALITATIEF ONDERZOEK paaseieren
Collegejaar 2013/2014 | Lesperiode 1.3 |
In blok 1.3 heb ik onder andere geoefend met vaardigheden die horen bij de beroepsrol van onderzoeker. Ik heb namelijk met mijn projectgroep onderzocht of een aantrekkelijke omschrijving effect heeft op de smaakbeleving van het betreffende product. In ons experiment hebben wij 44 proefpersonen getrakteerd op een chocolade paasei. De hypothese dat de afwezigheid van een productomschrijving tot een lagere smaakbeoordeling zou leiden, hebben we getoetst voor zowel de totale onderzoekspopulatie als voor de 22 mannen en 22 vrouwen afzonderlijk. De proefpersonen werden willekeurig aangesproken en gevraagd om een paasei te proeven en te beoordelen op uiterlijk, geur, smaak en textuur. De ene helft van de groep werd hierbij van gedetailleerde productinformatie voorzien, terwijl de andere groep geen nadere uitleg kreeg. Daarna werd de gemiddelde beoordeling en de standaarddeviatie berekend, voor zowel de controle- als de experimentele groep. We hebben met dit experiment kunnen aantonen dat de productomschrijving inderdaad een positief effect heeft op de smaakbeoordeling van de totale onderzoekspopulatie. Uit de uitkomst van de t-toets van mannen en vrouwen blijkt dat de hypothese ook geldt als alleen naar de mannelijke populatie wordt gekeken. Bij de vrouwelijke deelnemers is echter geen significant verschil aangetoond. In deze onderzoekspopulatie werd de smaakbeoordeling van de vrouwen dus niet beïnvloed door de productomschrijving. De uitkomsten van dit onderzoek waren voor ons extra interessant in verband met de presentatie van voedingadviezen aan de bedrijfskantine. Het resultaat van deze opdracht werd uiteindelijk beloond met een 8.5, waar ik zeer tevreden over ben.
2. Practicum microbiologie
Collegejaar 2014/2015 | Lesperiode 2.3 |
Het is belangrijk dat een diëtist/voedingskundige inzicht heeft in microbiologische processen die kunnen leiden tot bederf, voedselinfecties en voedselvergiftigingen, en zich bewust is van het belang van hygiënische maatregelen. In blok 2.3 hebben we daarom in duo's een aantal microbiologische experimenten uitgevoerd in een practicumlokaal van de opleiding Process & Food Technology. Tijdens de eerste practicumopdracht (proef 1) stond het belang van persoonlijke hygiëne en hygiënisch handelen bij voedselverzorging centraal. Hierbij heeft ieder duo monsters afgenomen met behulp van 6 petrischaaltjes, die waren voorgeprepareerd met verschillende media, te weten baird parker (BP/agar), moutextract (ME) en nutriënt-agar (NA). Allereerst hebben wij BP-platen gebruikt om eventuele huiddragerschap (residente flora) met Staphylococcus aureus aan te tonen. Sommige pathogene varianten, zoals de in ziekenhuizen zeer gevreesde MRSA-bacterie (Meticilline-resistente Staphylococcus aureus), zijn namelijk multiresistent tegen verschillende antibiotica (RIVM, 2015). Verder hebben wij NA-schaaltjes bemonsterd om de transiënte huidflora van onze handen te bepalen, en hebben we ook nog onderzocht hoe het met onze keukenhygiëne thuis is gesteld. Hierbij zijn monsters genomen van een aantal verdachte keukenvoorwerpen (NA) die vaak met ongewassen handen in aanraking komen, en van onze keukenatmosfeer (NA + ME). In de lucht zweven immers allerlei (lichte sporen van) micro-organismen, voornamelijk schimmels en gisten, die tijdens de voedselbereiding op het eten terecht kunnen komen. De tweede practicumopdracht (proef 2) stond tot slot in het teken van risicovolle producten en besmettingsgraad. Bij deze proef hebben we de besmettingsgraad van verschillende gehaktsoorten vastgesteld door het kiemgetal van aanwezige Enterobacteriaceae te berekenen. Het kiemgetal van entero's wordt namelijk gebruikt als indicator voor hygiënische productiewijzen in het algemeen, en een fecale besmetting in het bijzonder. Tijdens beide practicumopdrachten lag de nadruk op het ontwikkelen van competenties die behoren bij de beroepsrol van onderzoeker. Deze kennis en vaardigheden konden vervolgens weer in praktijk worden gebracht bij het HACCP-adviesplan voor Het Couvéehuis.