De afbeeldinggalerij is leeg.
assessments
1. Consult lesperiode 1.1 [LSD] |
In blok 1.1 hebben we geoefend met gesprekstechnieken, zoals LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen), voor het doelmatig en cliëntgericht communiceren over voedingsadviezen. Voor de mondelinge toets heb ik twee voedingsadviesgesprekken gevoerd met een vrijwilliger uit mijn kennissenkring. De video-opnames van beide gesprekken zijn vervolgens beoordeeld door twee medestudenten (peerfeedback) en een docent. Het tweede gesprek was een herkansing aangezien mijn eerste gesprek 3 minuten te kort had geduurd.
2. Consult lesperiode 1.3 [antropometrie] |
In blok 1.3 hebben we geoefend met het afnemen van een diëtistische consult, inclusief antropometrie, (voedings)anamnese en diëtistische screening en diagnose. De toetsing bestond uit een realistisch consult met een simulatiecliënt. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tijdens het assessment niet zo behendig was in het bedienen van de klassieke bascule.
3. Consult lesperiode 2.1 [dieetbehandelplan + SNAQ] |
In blok 2.1 hebben we geoefend met het afnemen van SNAQ-screeningen en het opstellen van een dieetbehandelplan voor een cliënt met ziektegerelateerde ondervoeding. De toetsing bestond uit het uitvoeren van een vijftal SNAQ-metingen bij 65-plussers en een assessment met een simulatiecliënt.
4. Consult lesperiode 2.3 [communicatie- en conflictstijlen + MI] |
In blok 2.3 hebben we, aan de hand van de Roos van Leary, geoefend met het herkennen en toepassen van verschillende communicatie- en conflictstijlen. Deze trainingen werden aangeboden ter voorbereiding op het integrale mondeling tentamen, waarin ik samen met mijn tutorgroep het marketingplan en onderzoeksrapport aan het (fictieve) bestuur van Nutricia moest presenteren en verdedigen. Dit soort gespreksvaardigheden, zoals argumenteren en overtuigen, zijn ook belangrijk in verband mijn toekomstige stage- en afstudeerperiode, en uiteraard ook later in het werkveld.
Daarnaast hebben we in blok 2.3 ook geoefend met het herkennen van de verschillende fasen van gedragsverandering en het toepassing van de basistechnieken (ORBS*) van Motivational Interviewing (MI). Deze training in motiverende gespreksvoering werd afgesloten met een toetscasus, op basis waarvan we een realistisch gesprek hebben gevoerd met een medestudent (inclusief peerfeedback).
* ORBS staat voor: Open vragen stellen; Reflectief luisteren; Bevestigen; Samenvatten.
5. Consult lesperiode 2.4 [lastige gesprekssituaties] |
In blok 2.4 hebben we geoefend met het omgaan met weerstand tijdens lastige gesprekssituaties. Hierbij heb ik onder andere geleerd op welke manieren ik effectief kan inspelen op de verschillende stadia van gedragsverandering volgens het Stages-of- Change-model. De training werd afgesloten met een simulatieconsult met een een lastige cliënt. De gesprekken werden voor de klas gevoerd, zodat de studenten na afloop feedback op elkaar konden geven.
6. Consult lesperiode 3.3 [vervolgconsult] |
In blok 3.3 vond tot slot het eindassessment plaats, dat gehaald moest worden om stage te mogen lopen. Het betrof een vervolgconsult met een simulatiecliënt waarin we werden beoordeeld op voedingskundige kennis en motiverende gespreksvoering (MI-technieken). Hoewel ik me goed op de casus had voorbereid, was ik toch heel erg zenuwachtig. Ik was dan ook superblij toen ik, na een aantal uren vol spanning op de uitslag te hebben gewacht, te horen kreeg dat ik was geslaagd.